Kalkulačka závodního času
Výsledek:
00:00:00
Čas kruhu pro zadané údaje
Poznámka: V Laguna Seca byl v roce 2024 zaznamenán rekordní průměrný čas 184 km/h, což odpovídá průměrnému času kruhu 1:21:45 na této trati.
Kalifornie není jen o slunci, plážích a Hollywoodu. Je to také jedna z nejvýznamnějších ploch na světě pro motoristické sporty. Tady se konají některé z nejznámějších závodů na světě, tady se rodí legandy a tady se testují nové technologie, které pak cestují do formule 1, rallye i do silničních automobilů. Pokud se zajímáte o rychlost, hluk, závodní duši a přesnou techniku, Kalifornie je místo, kde se to všechno odehrává.
Závodní trati, které zná každý jezdec
Kalifornie má několik tratí, které jsou v závodním světě skoro svaté. Jednou z nich je Laguna Seca - trasa v Monterey, která se vyznačuje oblíbeným „Corkscrew“ zatáčkou. Tato zatáčka není jen náročná - je to test nervů, přesnosti a odvahy. Více než 30 let se zde koná závod IndyCar, a každý rok se jezdci snaží překonat své vlastní časy. V roce 2024 se zde podařilo jednomu jezdcovi závod dokončit s průměrnou rychlostí 184 km/h - rekord, který stále drží.
Další ikonická trasa je Long Beach Street Circuit. Nejedná se o tradiční okruh, ale o uliční závod, který se koná v centru města. Závodníci projíždějí kolem pláží, mrakodrapů a přístavu. Tento závod je jedním z nejstarších uličních závodů ve Spojených státech - první se zde konal v roce 1975. Dnes je to klíčový závod pro IndyCar a také pro Formula E. V roce 2025 se zde poprvé objeví elektrické vozy s výkonem přes 450 kW - což je více než většina formule 1 vozů z roku 2020.
Kdo závodí v Kalifornii?
Kalifornie je domovem mnoha závodníků, kteří se stali hvězdami. V roce 2023 se zde narodil nový talent - Christian Rasmussen, 21letý jezdec z Los Angeles, který vyhrál juniorský titul v Indy Pro 2000. Jeho náročný styl jízdy se často porovnává s legendou Michaelem Schumacherem. V Kalifornii se také vyrábějí jezdci pro NASCAR. Tréninkové centrum Chad Knaus Performance v Fontaně připravuje každoročně 15-20 mladých jezdců pro hlavní seriál NASCAR Cup Series.
Nezapomeňte na Jeff Gordon - i když je z Floridy, přesně v Kalifornii si v roce 1994 vytvořil svou první velkou výhru. V Laguna Seca získal svůj první titul v IndyCar, což ho pak vedlo k přestupu do NASCAR. Dnes je Gordon výkonným poradcem pro tým Hendrick Motorsports a často přijíždí do Kalifornie, aby sledoval mladé talenty.
Co se děje v Kalifornii mimo závody?
Závody nejsou jediné, co Kalifornii činí jedinečnou. Tady se nachází největší výrobní centrum pro závodní techniku ve Spojených státech. Firma Truett’s Racing Components v Santa Claritě vyrábí přes 70 % všech závodních převodovek používaných v IndyCar a NASCAR. Každý rok se zde vyrobí přes 2 000 kusů - každá převodovka je otestována na 48 hodin výkonu, aby zaručila bezpečnost jezdce.
Nejen technika, ale i vývoj paliv se odehrává zde. Společnost Shell V-Power má v San Jose své hlavní výzkumné centrum pro závodní paliva. V roce 2024 zde vytvořili nový typ paliva s obsahem 85 % bio-složek, které zvyšuje výkon o 3,2 % a snižuje emise o 41 %. Toto palivo se nyní používá ve všech závodech IndyCar v Kalifornii.
Proč je Kalifornie unikátní pro motoristické sporty?
Nejde jen o trasy nebo techniku. Kalifornie má jedinečnou kulturu. Zde se závodníci nebojí riskovat. Zde se nezastavíte, když se něco rozbije - zkusíte to znovu. V roce 2022 se v Long Beach stalo, že jezdec ztratil řízení na poslední zatáčce, ale stihl se vrátit na trať a vyhrál závod o 0,12 sekundy - tohle se stane jen v Kalifornii.
Tady se neřeší, odkud jsi. Důležité je, co umíš. V Kalifornii se najde jezdec z Mexika, Filipín, Německa nebo z malého městečka v Texasu - a všichni se potkávají na stejné trati. V roce 2025 se na trati Laguna Seca objeví první ženský tým s výhradně ženskými jezdkyněmi - Team Velocity. Jejich auto má výkon 620 koní a závodníkyně mají průměrný věk 23 let.
Co byste měli vědět, pokud chcete navštívit závod v Kalifornii?
Největší závody se konají v březnu (Long Beach), červnu (Laguna Seca) a září (Sonoma Raceway). Vstupenky začínají od 35 dolarů pro obyčejné místo, ale pokud chcete být u startovní čáry, zaplatíte až 250 dolarů. Vždy si připravte plášť - v Kalifornii se může březen změnit z horkého dne na chladný vítr za pár hodin.
Pokud chcete vidět, jak se připravují auta, navštivte Open Pit Lane Days - ty se konají vždy o týden před závodem. Můžete se podívat, jak mechanici mění kola za 1,8 sekundy, nebo jak jezdci trénují na simulátorech. V roce 2024 se na těchto dnech objevilo přes 120 000 lidí - to je více než některé formule 1 závody v Evropě.
Co se děje v budoucnosti?
Kalifornie se připravuje na přechod na čistou energii. V roce 2027 se v Long Beach uskuteční první závod, kde budou použity pouze elektromobily. Týmy už teď testují akumulátory s kapacitou 120 kWh - to je dvojnásobek toho, co má dnes Tesla Model S. Vývojáři z Lucid Motors a Byton spolupracují s IndyCar na vytvoření auta, které bude mít výkon 800 kW a nabití za 8 minut.
Největší změna ale přijde v roce 2028 - plán na výstavbu California Motorsport Park - nového celodenního závodního komplexu s vlastním aerodynamickým tunelem, testovací tratí 12 km a školou pro jezdce. Toto místo bude největší závodní centrum na západním pobřeží.
Je Kalifornie vhodná pro začátečníky ve závodním sportu?
Ano. Mnoho závodů, jako Long Beach nebo Sonoma, nabízí zkušenosti pro fanoušky, kteří nikdy neviděli závod v životě. Vstupenky jsou levné, výběr míst je velký a organizátoři mají speciální zóny pro rodiny s dětmi. Navíc se pořádají výukové semináře - například „Závodník za den“, kde si můžete vyzkoušet řízení závodního auta na simulátoru.
Jaký je největší závod v Kalifornii?
Největší z hlediska návštěvnosti a mediálního vlivu je závod v Long Beach. Každý rok se zde shromáždí přes 180 000 lidí. Z hlediska technické náročnosti je to Laguna Seca - zde se počítá každá sekunda, každý metr a každá zatáčka. Výsledky z Laguna Seca často určují, kdo vyhraje celý seriál IndyCar.
Můžu si v Kalifornii vyzkoušet řídit závodní auto?
Ano. V Laguna Seca a v Sonoma existují programy jako „Drive a Race Car“ - zaplatíte 350 dolarů a můžete 20 minut jet na skutečném závodním autě s instruktorem. Všechna auta jsou vybavena dvojitým řízením, takže instruktor může okamžitě zasáhnout. Tato zkušenost je oblíbená u lidí od 18 do 70 let.
Kde se nachází největší závodní škola v Kalifornii?
Největší je Jim Russell Racing School v Sonomě. Nabízí kurzy od základů až po pokročilé techniky jako trail-braking nebo apex control. V roce 2024 absolvovalo školu 1 200 lidí - z toho 38 % byly ženy. Někteří absolventi se poté dostali do profesionálních seriálů, jako je Formula 4 nebo USF Juniors.
Jsou v Kalifornii závody i pro elektrická auta?
Ano. Závod Formula E se koná v Long Beach každý rok od 2022. V roce 2025 se zde objeví první závod s auty s výkonem 450 kW - což je více než většina formule 1 vozů z roku 2020. V roce 2027 se plánuje první čistě elektrický závod s úplně novými technologiemi - bez paliva, bez emisí, jen s elektrickou energií.
Odeslat komentář