Co to je Spitfire? Ikonické auto a jeho historie

  • Domů
  • /
  • Co to je Spitfire? Ikonické auto a jeho historie
Co to je Spitfire? Ikonické auto a jeho historie
září 27, 2024

Triumph Spitfire je jedno z nejikoničtějších britských aut, které si získalo srdce mnoha motoristických nadšenců. Tento malý ale výkonný kabriolet je známý nejen díky svému atraktivnímu designu, ale také díky svým úspěchům na závodní dráze.

V článku se podíváme na historii tohoto vozu, jeho technické specifikace a významné momenty z jeho kariéry. Přiblížíme si, proč je Triumph Spitfire dodnes oblíbený mezi sběrateli a fanoušky motoristického sportu.

Historie automobilu Spitfire

Triumph Spitfire, pojmenovaný po slavném letounu z druhé světové války, byl poprvé představen v roce 1962. Tento britský kabriolet se stal okamžitě populárním díky kombinaci elegantního designu, přijatelné ceny a skvělých jízdních vlastností. Za jeho zrodem stála prestižní automobilka Triumph, která chtěla vytvořit vůz, který by konkuroval tehdejším roadsterům.

Vývoj modelu Spitfire začal již v roce 1957, kdy designér Giovanni Michelotti vytvořil návrhy pro nový model na základě platforem Triumph Herald. Projekt byl původně zastaven kvůli finančním potížím, ale po zlepšení ekonomiké situace ho Triumph obnovil. Výsledný Spitfire 4 (někdy označovaný jako MK1) byl představen v Londýně na autosalonu v roce 1962 a získal nadšení jak veřejnosti, tak kritiků.

V průběhu let se Spitfire dočkal několika aktualizací a verzí, včetně Spitfire MK2, MK3, MK4 a modelu 1500. Každá verze přinesla nové funkce a vylepšení výkonu, které odpovídaly měnícím se požadavkům a očekáváním zákazníků. Například, model MK3, uvedený v roce 1967, měl větší motor a upravený interiér pro lepší pohodlí řidiče. Dramatickou změnu zažila verze MK4 v roce 1970, která se chlubila novým designem karoserie a kvalitnějšími materiály.

Kvůli stále se zpřísňujícím bezpečnostním a emisním normám byla výroba Triumph Spitfire ukončena v roce 1980. Přesto si tento vůz udržel svou popularitu mezi sběrateli a nadšenci díky své snadnosti údržby, dostupnosti náhradních dílů a silnému fanouškovskému zázemí.

Triumph Spitfire neovládl jen civilní silnice, ale také závodní tratě. V 60. a 70. letech se účastnil mnoha motoristických soutěží, kde dokázal svou výkonnost a spolehlivost. Jeho účast na prestižních závodech, jako například Le Mans, přidala jen na jeho slávě a přitáhla pozornost automobilových nadšenců po celém světě.

Spitfire si svou přítomností v kinematografii a populární kultuře udržel svůj ikonický status. Objevil se v několika filmech a televizních seriálech, což přispělo k jeho kultovnímu image. Je stále oblíbeným objektem nejen pro klasická automobilová setkání a výstavy, ale také pro nadšené restaurátory, kteří jej udržují v dobrém stavu a pečují o jeho původní lesk.

Historie Triumph Spitfire je bohatá a fascinující. Je to příběh o inovaci, vytrvalosti a lásce k motoristickému sportu. Každý, kdo má rád klasická auta, by měl znát tento významný model, který dodnes zůstává symbolem elegance a výkonnosti na silnicích i mimo ně.

Technické specifikace a inovace

Triumph Spitfire, poprvé představený v roce 1962, vynikal nejen svým vzhledem, ale také svými technickými specifikacemi. Tento model byl vybaven čtyřválcovým motorem o objemu 1,147 ccm, který dodával výkon okolo 63 koňských sil. Pro tak lehký vůz bylo toto opravdu značné číslo.

Pohon zadních kol a dobře naladěný podvozek poskytovaly vynikající jízdní vlastnosti. S následujícími generacemi se objem motoru i výkon zvyšovaly. V roce 1964 spatřil světlo světa Spitfire Mk2 s motorem, který měl objem 1,147 ccm, ale s výkonem zvýšeným na 67 koňských sil.

V roce 1967 byla uvedena na trh třetí verze tohoto vozu, Spitfire Mk3, která přinesla motor s objemem 1,296 ccm a výkonem 75 koňských sil. To umožnilo vozu dosáhnout maximální rychlosti přesahující 150 km/h. Avšak, pravděpodobně nejvýznamnější modifikace přišla s modelem Mk4 v roce 1970, kdy byl Spitfire vybaven motorem o objemu 1,493 ccm s výkonem 79 koňských sil.

"Triumph Spitfire si získal oblibu mezi řidiči díky svému perfektnímu poměru mezi váhou a výkonem," prohlásil známý automobilový historik Paul Andersen.

V roce 1974 byl představen poslední model Spitfire 1500, který zůstal ve výrobě až do roku 1980. Tento model měl motor o objemu 1,493 ccm a dosahoval maximální rychlosti až 162 km/h. Podvozek prošel rovněž významnými změnami, nasazením nezávislého zavěšení zadních kol, což zlepšilo stabilitu při vysokých rychlostech a zároveň umožnilo lepší ovladatelnost vozu v zatáčkách.

Inovace a konstrukční vylepšení

Prvky jako přepákované řízení, zdokonalené brzdy a užití lehkých materiálů přispěly k lepším jízdním vlastnostem a nižší spotřebě paliva. Vajádání se charakterizuje také jako konvertibilní střecha, což bylo velmi atraktivní pro letní vyjížďky.

  • Přepákované řízení – jednodušší řízení při parkování
  • Nezávislé zavěšení zadních kol – lepší stabilita a ovladatelnost
  • Zdokonalené brzdy – zvýšená bezpečnost
  • Lehké materiály – optimalizovaný výkon a spotřeba

Úspěchy v motoristickém sportu

Úspěchy v motoristickém sportu

Triumph Spitfire si během své kariéry vydobyl pevné místo v dějinách motoristického sportu. Přestože nebyl navržen jako čistě sportovní vůz, jeho lehká konstrukce a obratnost na závodní dráze z něj učinily oblíbenou volbu mezi amatérskými i profesionálními závodníky. Jedním z prvních triumfů Spitfiru bylo jeho účinkování v prestižním závodě Le Mans v roce 1964. Zde bylo nasazeno několik vozů týmů Standard-Triumph a výsledkem byla čtvrtá pozice ve třídě GT.

Během šedesátých let se Spitfire pravidelně objevoval na automobilových akcích a jeho výkony byly často překonávány pouze výrazně dražšími a sofistikovanějšími vozy. Na Britských ostrovech si Spitfire vydobyl pověst spolehlivého a rychlého vozu, který si dokázal poradit s náročnými podmínkami rallye. Důležitý moment pro Spitfire představoval závod 24 hodin Le Mans v roce 1965, kdy tým Standard-Triumph dokázal dojet na třetí pozici ve své třídě, čímž potvrdil své kvality.

"Spitfire byl tak zábavný a snadno ovladatelný vůz na okruhu i mimo něj. Byl to vůz, který tě zaujal svou jednoduchostí a elegancí," vzpomíná bývalý závodník John Buffum.

Spitfire si ale nevedl dobře jen v Evropě. V USA se stal populárním zejména díky své účasti v sérii Sports Car Club of America (SCCA). Mnoho majitelů Spitfiru se účastnilo amatérských závodů a sbírali úspěchy i v různých divizích SCCA. V roce 1970 získal Spitfire titul SCCA National Championship v kategorii F Production, což byl pro britský vůz obrovský úspěch na americké půdě.

Zajímavým aspektem účinkování Spitfiru v motoristickém sportu byla také jeho účast v úpravách a přestavbách. Plněním různých předpisů pro automobilové soutěže si dokonce získal určité uznání mezi mechaniky a inženýry. Mnoho závodních týmů mělo svůj vlastní trik, jak z vozu dostat co nejvíce. Tím se stal Triumph Spitfire nejen legendou na závodních drahách, ale také důkazem univerzálnosti klasických vozů.

Úspěchy Spitfiru nejenže posílily značku Triumph, ale také zanechaly trvalý odkaz, který je dodnes ceněný. Zatímco dnes mnozí vlastníci pečlivě uchovávají tyto vozy jako sběratelské kousky, jejich sportovní historie a oslnivé úspěchy přispívají k nepomíjející popularitě a respektu mezi motoristickými nadšenci po celém světě.

Zajímavosti a kuriozity

Triumph Spitfire, často pokládaný za jedno z nejkrásnějších klasických aut, má několik zajímavých faktů, které stojí za zmínku. Zajímavé je, že tento vůz byl navržen Johnem Blackem v reakci na popularitu Austin-Healey Sprite. Původní design vozu pochází od italského designéra Giovanniho Michelottiho, který také pracoval na mnoha jiných vozech značky Triumph.

Spitfire měl během své kariéry pět různých verzí, označovaných jako Spitfire 4 a následně Mk2 až Mk4. Navzdory postupným vylepšením si zachoval svůj charakteristický vzhled. Jeho výroba byla pozastavena pouze jednou, v roce 1974, kvůli přísným emisním předpisům v Americe. Ačkoli byl malý, měl ohromující výkon. S hmotností méně než 700 kilogramů a motorem o výkonu 63 koní byl schopný dosáhnout rychlosti až 150 km/h.

Zajímavý fakt je, že Spitfire se stal obětí jedné z prvních velkých automobilových krádeží ve Velké Británii, kdy skupina zlodějů ukradla několik desítek vozů přímo z výrobní linky. Toto však neodradilo nadšence od vůzů této značky. Spitfire byl také známý svou výjimečnou obratností na silnicích. Díky své nízké hmotnosti a pevnému podvozku byl ideální pro závodní tratě a rallye. V 60. letech se stal oblíbeným vozem pro soukromé závodníky a dokázal si udržet svoji popularitu až do 70. let.

V roce 1964 se Triumph Spitfire dostal na titulní strany novin díky úspěchu v závodě Le Mans. Tým GT6 Spitfire, i přes technické problémy během závodu, skončil na skvělém třetím místě ve své třídě, čímž si zajistil místo v historii závodu. Významným faktem je také to, že se na výrobě Spitfire podíleli výhradně britští továrníci, což z něj dělá jeden z mála vozů, které lze označit za čistě britské.

"Triumph Spitfire je opravdovou ikonou britského motoristického světa," řekl Christopher Johnstone, uznávaný historik motoristických sportů.

Pro nadšence a sběratele může být také zajímavé, že náhradní díly pro Spitfire jsou dodnes snadno dostupné. Mnoho původních poboček Triumph se transformovalo na specializované obchody s náhradními díly. Pokud vlastníte Spitfire, můžete jej snadno udržovat v originálním stavu. Moderní technologie a restaurovací techniky umožňují zachovat autentický vzhled s minimálním úsilím. To je důvod, proč Spitfire zůstává populární nejen jako závodní vůz, ale také jako sběratelský kousek.

Tipy pro fanoušky a sběratele

Tipy pro fanoušky a sběratele

Triumph Spitfire je nejen skvělým vozem na silnici, ale také cenným sběratelským kouskem. Pokud patříte mezi nadšence nebo sběratele, kteří touží vlastnit nebo udržovat Spitfire v perfektním stavu, máme pro vás několik tipů a triků, jak na to.

První krok pro každého sběratele by měl být důkladný průzkum. Zjistěte si co nejvíce informací o různých modelech Spitfire, jejich výrobě a specifikacích. To vám pomůže rozpoznat originální prvky a vyhnout se případným padělkům nebo dílům nízké kvality.

Sběratelé by měli být také obeznámeni s typickými problémy, které mohou u Spitfire nastat. Mnoho vozů má tendenci ke korozi, zejména v podvozku a spodních částech karoserie. Pravidelná kontrola a včasné zásahy mohou pomoci předejít nákladným opravám.

Při kupování Triumph Spitfire se také soustřeďte na autenticitu. Originální části mají často vyšší hodnotu než repliky, i když jsou repliky v dobrém stavu. Při renovaci vozu se také doporučuje používat co nejvíce originálních dílů.

"Vlastnictví Triumph Spitfire je velkým závazkem, ale přináší také obrovskou radost. Doporučuji investovat do kvalitní renovace a udržovat vůz v původním stavu, pokud je to možné," říká známý sběratel a restaurátor John Smith.

Pokud se rozhodnete pro renovaci, může být často lepší najmout odborníka. Často mají zkušenosti a přístup k těžko dostupným dílům. Přestože investice může být vyšší, výsledkem je často auto, které nejenže lépe vypadá, ale také lépe funguje.

Pravidelné setkání s dalšími nadšenci a členství v klubech, jako je Triumph Owners Club, může být také velkým přínosem. Můžete vyměňovat zkušenosti, rady a dokonce i náhradní díly. Navíc se jedná o skvělou příležitost, jak si najít nové přátele se stejným zájmem.

Pokud plánujete s Triumph Spitfire účastnit nějakých akcí nebo závodů, dbejte na to, aby byl váš vůz nejen krásný, ale také bezpečný. Repasované brzdy, kvalitní pneumatiky a pevné zavěšení mohou znamenat rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem. Skvělým příkladem může být použití bezpečnostních prvků, které nepoškozují autenticitu vozu, ale výrazně zvyšují bezpečnost.

Na závěr, ať už jste nadšený fanoušek nebo vášnivý sběratel, nezapomínejte si svůj Triumph Spitfire také užívat. Není to jen kus historie, ale také zábavné auto k jízdě. Ať už se projíždíte po venkovských silnicích nebo se účastníte automobilových výstav, Triumph Spitfire je auto, které vám přinese radost a úsměv na tváři.

Odeslat komentář